Suomeksi

Mitä osteopatia on?

Osteopatia on manuaalista terapiaa, jossa korostetaan ihmisen kokonaisuutta. Osteopatiassa keho ja mieli ovat yhtenäinen yksikkö ja kehon toiminta ja rakenne ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa. Keholla on itsesäätely- ja parannusmekanismeja, joiden toimintaa osteopatialla pyritään auttamaan. Osteopaattinen hoitofilosofia perustuu asiakaskeskeisyyteen oirekeskeisyyden sijasta. Yksilöllisen hoidon tavoitteena on tasapainoisesti toimiva keho. Osteopaattien yksi tärkeimpiä työkaluja on palpaatio eli käsillä tutkiminen tai aistiminen. Osteopaattinen käsittely on hellävaraista ja soveltuu kaiken ikäisille.

Osteopatiasta voi saada apua mm. seuraavanlaisiin vaivoihin:

Päänsärky

Selkä- ja niskahartiaseutukipu

Puutuneet jäsenet

Liikerajoitukset ja lihaskireydet

Nivelkivut

Hermopinteet

Vatsavaivat

Kivuliaat kuukautiset

Stressi

Vaikeus rentouttaa kehoa

Leukanivelvaivat

Osteopaatin vastaanotolle voi tulla myös ilman varsinaista oiretta, sillä säännöllinen hoito edistää terveyttä sekä ehkäisee vaivojen syntymistä. Osteopatialla voidaan myös edistää kehotietoisuutta.

img_0072.jpg

.IMG_1126

Mitä odottaa

Ensimmäinen kerta alkaa n. 5-10 minuuttia kestävällä haastattelulla, jota seuraa tutkimus. Haastattelun ja tutkimuksen tarkoituksena on varmistaa, että osteopaattinen hoito soveltuu ja on turvallista toteuttaa. Hoidossa ollaan joko päivä- tai alusvaatteissa. Hoidon jälkeen on hyvä juoda vettä ja ottaa rennosti, jotta keho saa parhaimman hyödyn hoidon aikana ja  sen jälkeen tapahtuvista muutoksista.

Osteopatian historia

Osteopatian on kehittänyt Yhdysvaltalainen lääkäri Andrew Taylor Still 1800-luvun lopulla. Työssään lääkärinä Still koki aikakautensa lääkintämuodon epätehokkaaksi ja usein myös vahingolliseksi. Menetettyään kolme lastaan aivokalvontulehdukseen Still tunnisti tarpeen etsiä tehokkaampaa tapaa hoitaa sairauksia. Still opiskeli tiiviisti anatomiaa ja fysiologiaa, jonka avulla hän ymmärsi, että keho on luotu sisältämään kaiken tarvitsemansa ylläpitämään terveyttä. Still kehitti hoitomuodon, jossa ihminen nähdään kokonaisuutena (keho, mieli ja sielu). Hän ymmärsi ihmisessä vallitsevan rakenteen ja toiminnan välisen vuorovaikutussuhteen ja koki, että virheasennot tai jännitykset kehossa vaikuttavat sairauksien syntyyn. Still hoiti kokonaisvaltaisesti pyrkien aina löytämään oireiden taustalla olevan syyn. Still perusti ensimmäisen osteopatiakoulun Missouriin vuonna 1892 ja se toimii siellä edelleen nimellä The Kirksville College of Osteopathic Medicine.

Unknown

Andrew Taylor Still – osteopatian perustaja

Koulutus

Monissa Euroopan maissa osteopatian koulutus on täyspäiväistä ja kestää neljä tai viisi vuotta. Osteopatia Euroopassa on lähinnä osteopatian perustajan A.T. Stillin kehittämää osteopatiaa, sillä Yhdysvalloissa osteopaatit ovat lääkäreitä. Heidän koulutuksensa on pidempi ja manuaaliset taidot ovat vain pieni osa koulutusta, mutta manuaalista terapiaa harjoittavia osteopaattilääkäreitä löytyy myös Yhdysvalloista. Kanadassa puolestaan osteopaattien koulutus vastaa Eurooppalaista linjaa.

Suomessa osteopatiaa voi opiskella Metropolia Ammattikorkeakoulussa sekä yksityisissä koulussa. Suomessa Valviraan ovat rekisteröityneet kaikki hyväksytysti koulutetut osteopaatit. Oma nelivuotinen koulutukseni sisälsi mm. laajat anatomian ja fysiologian opinnot sekä osteopaattista tutkimista ja hoitoa. Opinnoista kaksi ja puoli vuotta työskentelimme Positian harjoitteluklinikalla yhdessä fysioterapeuttiee ja jalkaterapeuttien kanssa. Lisäksi opiskelimme lääketieteellisiä aineita, erotusdiagnostikkaa, vuorovaikutus- ja ohjaustaitoja sekä tutkimus- ja kehittämisosaamista.

Espanjassa osteopatia ei ole vielä säännösteltyä, joten kuka tahansa voi kutsua itseään osteopaatiksi. Espanjassa Eurooppalaisen standarding mukaisen koulutuksen saaneet osteopaatit ovat joko ulkomailla tutkintonsa suorittaneita tai fysioterapeutteja, jotka ovat lisäksi opiskelelleet kahden vuoden pituisen osteopatiakoulutuksen.

Omat opintomatkat ja lisäkoulukset:

• 5/2018 Werner Van Camp. Bionymaaninen osteopatia Phase 1, Sveitsi.
  • 5/2018 Biobasics. Dyskunktiosta terveyteen. Johdanto biodynaamiseen osteopatiaan. Sveitsi.
  • 3/2018 Werner Van Camp. Biodynaamiseen osteopatiaan perustuva koulutusohjelma lapsien hoitoon, Swiss Osteopathic Center for Kids.
  • 2017 Helene Loiselle. Suomen Osteopaattiliiton koulutus The Osteopathic Mechanical Link –metodi.
  • 2017 Luc Van Eupen. Opintomatka Puolan FICO osteopatiakouluun. Kraniaaliosteopatia.
  • 2016 Lasse Maijala. Perception Training. Biodynaaminen lähestyminen
  • 2016 Opintomatka Englannin European School of Osteopathy –kouluun. Viskeraaliset, kraniaaliset ja strukturaaliset tekniikat.

Oma esittely

Ennen osteopatian opintoja ohjasin joogaa ja monesti asiakkaat kysyivät neuvoa vaivoihinsa, josta heräsi kiinnostus tietää kehon eri sairauksista ja häiriötiloista enemmän. Totesin, että jooga on erinomainen keino ylläpitämään terveyttä, mutta jo syntyneitä vaivoja se ei aina paranna. Halusin kuitenkin pystyä auttamaan ja kun kuulin osteopatiasta se veti heti puoleensa. Osteopatian opinnot tarjosivat vankan pohjan anatomian sekä fysiologian osaamiseen ja pääsin tekemään käsillä. Valmistuin osteopaatiksi Metropolia Ammattikorkeakoulusta vuonna 2017. Opinnot olivat vaativat, mutta matka osteopatiaan on ollut mitä inspiroivin. Matka jatkuu ja jokainen asiakas on uusi opettajani.

Osteopatian ja joogan lisäksi muita mielenkiinnon kohteita minulla on mm. musiikki, meditaatio, luonnossa liikkuminen sekä tanssi ja vesiurheilu. Olen myös opiskellut Englannissa Leicesterin yliopistossa taidehistoriaa sekä espanjaa ja valmistuin sieltä vuonna 2008. Näiden opintojen aikana vietin myös vuoden Erasmus-vaihdossa Granadan yliopistossa. Taide ja kiinnostus eri kieliin ja kulttuureihin kuuluvatkin edelleen myös vapaa-aikani harrastuksiin. Olen myös asunut Australiassa ja Uudessa-Seelannissa muutaman vuoden nuoruudessani. Tältä ajalta otin mukaan halun elää elämäni, rennolla asenteella varustettuna.